söndag 24 maj 2020

Nutellakladdkaka med hallongrädde.

Ikväll var det dags för Robinsonfinalen och till den blev det nutellakladdkaka med hallongrädde. Mums! Testade mig fram lite och tog mitt vanliga recept och det blev riktigt bra. Min kladdkaka är mer av den mindre kladdiga varianten, för det är så vi gillar det här hemma. Vill man kan man ju ta ut den lite tidigare från ugnen så får man en mer kladdig kaka.

Nutellakladdkaka (eller kanske nutellakaka)

2 ägg
3 dl socker
100 g smält smör 
1/4 krm salt
1/4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 ½ dl vetemjöl
1 1/2 dl nutella


2 dl vispgrädde 
1 dl Hallon
1 msk Florsocker 


Smält smöret och låt det svalna. Vispa ihop ägg och socker. Häll i alla de andra ingredienserna och rör runt så allt blandas. 
Häll smeten i en form med löstagbar botten eller i en form med bakplåtspapper i.  Grädda i ca 30 min i 175 grader.

Vispa grädden till hallongrädden och ha i florsocker. Jag mosade hallonen lite innan jag blandade när dem i grädden. Rör om och servera. Lycka till!




Må väl!  ❤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar