fredag 12 december 2014

Lucia frukost med Lussekatter.

Ute är mörkt och kallt i alla husen lyser det överallt de tända ljusen....

Tidigt i morse vaknade jag av att bägge flickorna var vakna. De somnade gott i soffan igår kväll, och där fick de ligga i natt. Jag låg kvar en liten stund i sängen och mös med min fina hund innan vi bägge tyst tassade upp och begav oss ut i köket.
Luciamorgon! Underbara luciamorgon. Flickorna låg tysta i soffan och spelade på sina plattor medans jag kokade mitt kaffe och fixade luciafika till mina två flickor.


- Å vad mysigt utbrister stora tjejen när jag kommer med vars en bricka till dom. Jag känner mig varm i hjärtat och njuter av ögonblicket.




 Lussekatter.  ca 30 st

50 g jäst
150 g smör
4 dl mjölk
2 kuvert saffran, 1g
2 dl kesella
½ tsk salt
1 ägg
1 dl strösocker
1 dl vit baksirap
ca 16 dl vetemjöl
russin
ägg till pensling

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret och häll i mjölken och saffran, värm till 37 grader.
Häll lite av degspadet över jästen och rör tills den smält.
Häll i resten av degspadet och rör om. Tillsätt kesella, salt, ägg, socker och sirap, blanda ordentligt.
Blanda ner nästan allt mjölet och arbeta degen smidigt. Den ska släppa i kanten, men ta det försiktigt med mjölet för får man för mycket i blir bullarna hårda och torra.
Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den lätt. Dela degen i bitar och baka ut lussekatter. Jag valde att göra traditionella S-formade katter.
Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och tryck i russin. ( jag hoppar över russinen eftersom jag inte gillar det). Låt dom jästa i 30 min. Värm ugnen till 250 grader. Pensla bullarna med det uppvispade ägget och grädda bullarna i 6-8 minuter.
Låt svalna på galler under bakduk.

Receptet kommer från början från Per Morbergs bok Morberg firar jul. (Jag har ändrat lite i ingredienserna.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar