fredag 29 januari 2016

Hamburgerbröd

Idag fick det bli hamburgare till middag här hemma. Hemmalagade från grunden. Mumsigt värre tyckte familjen.
Själva biffen gjorde jag av blandfärs som jag kryddade med lite olika kryddor och 1 ägg. Pressade färsen i vår hamburgerpress och stekte dom.

Brödet

50 g jäst
5 dl mjölk
50 g smör
1 tsk salt
2 tsk socker
ca 12 dl vetemjöl
Lite mjölk att pensla med och sesamfrön på toppen :)

Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över degvätskan. Blanda i de övriga ingredienserna. Jäs 30 min.
Form 16 bröd, platta till dom något och nagga dom med en gaffel, jäs ytterligare 30 min. Pensla med mjölk och strö över sesamfrön. Grädda 10-12 minuter i 225 grader.
Super goda och jag tackar Anette för det goda receptet. http://anettan.blogspot.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar