tisdag 5 januari 2016

Kesobullar

Lagom utvilad efter ett par veckors sjukskrivning börjar jag känna att min energi kommer tillbaka. Olika bakverk börjar äntligen ta form igen och ljuvliga dofter sprider sig i huset.

I kväll fick det bli kesobullar, ja ändrade lite i grundreceptet och dom blev väldigt goda. (om jag nu själv får säga det)



50g jäst
4 dl vatten
1,5 tsk salt
840 g vetemjöl
50 g smör
3 tsk socker
1 liten burk keso
2 ägg
(ev. 1 ägg till pensling)

Värm vattnet till 37 grader och blanda med jästen. När jästen smällt blandade jag i alla ingredienserna i min assistent och låter maskinen blanda igenom degen en stund.
Degen blir ganska kompakt.
Ta upp den på bakbordet och dela till ca 24 bullar. Låt dom jäsa i 30 minuter. Jag penslade mina bullar med ägg.
Grädda dom i ugnen i 200 grader (varmluft)  i 10-15 minuter.



Super goda och jag är ganska säker på att det inte är sista gången jag gör dessa här hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar