fredag 22 april 2016

Maräng och nutella glass



Denna glass är nog den godast jag gjort eller smakat som är hemlagad. Enkelt, gott och trevligt.
Jag använde maräng receptet som jag använt tidigare på bloggen till botten och till marängerna jag dekorerat med. http://mattzzon.blogspot.se/2016/03/mumsiga-maranger.html

Du behöver:
1 sats maräng. (om du vill ha extra maränger på toppen dubbla satsen.) Går bra med köpta bottnar med.
3 ägg
2 msk socker
5 dl vispgrädde
ca 2 dl Nutella

Separera äggulorna från vitorna. Vispa upp gulorna med sockret. Vispa äggvitorna fluffigt i en annan skål. Vispa grädden fluffigt men inte för hårt. Blanda försiktigt ihop äggulor, äggvitor och vispgrädde. Lägg en marängbotten i botten i en form men avtagbara kanter som är klädd med bakplåtspapper. Ringla ner nästan all Nutella i grädden och rör om försiktigt så den blir marmorerad.
Bryt sönder den andra marängbotten i biter och blanda ner det i nutellagrädden. Bred ut grädden ovanpå marängbotten. Ringla lite extra nutella på toppen. Jag toppade även med lite extra maränger. Frys den i min 4-5 timmar, gärna över natten och ta fram den ca 20 minuter innan den ska serveras.

Farligt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar