måndag 30 mars 2020

Sockerkaka

När man får oväntat besök är det enkelt att slänga ihop en sockerkaka. Mitt favorit recept är från början min mammas och det använder jag de flesta gånger jag gör sockerkaka. Idag fick jag även möjligheten att prova min form från Nordic Ware som jag köpte för ett par veckor sedan. Helt klart en form som håller måtten.

Du behöver:
3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
½ dl mjölk

Glasyr:
Ca 3 dl florsocker
Färskpressad citron till lagom konsistens ca 1-2 msk.
Rivet ska från citronen att dekorera med.

Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst. Blanda i de övriga ingredienserna och rör försiktigt.
Smöra och bröa en form. Fyll formen med smeten och grädda i ca 25-30 min i 200 grader.
Blanda florsocker med citronsaften och häll det över kakan när den har svalnat. Riv lite citronskal på kakan. 





// J


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar