söndag 29 juni 2014

Brownies med krispiga flingor.

Blev så sugen att baka något riktigt smarrigt. Det fick bli Marshmallowsbrownies med chokladkrisp.
På något sätt känner jag mig fri när jag är i köket och kan göra det jag älskar. Jag hittar mitt lugn där.

Regn och åter regn idag. Tror jag hittar in i köket idag igen och bakar något annat gott... kanske en go fika till jobbet imorgon ?

Browniesen blev en hit på gårdagens kalas.


Brownies med krispiga flingor.

200 g mörk choklad
100 g smör
3 ½ strösocker
4 ägg
1 3/4 vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt

1 påse minimarshmallows ca 208 g

Chokladkrisp:

200 g mjölkchoklad
100 g smör
7-8 dl rice krispies

Gör så här:
sätt ugnen på 175 grader. Smält chokladen över vattenbad. Lägg i smöret och låt det smälta. Häll blandningen i en bunke och tillsätt socker.
Låt blandningen svalna lite och tillsätt 1 ägg i taget. Blanda ner mjöl, vaniljsocker och salt. Rör ihop med en slickepott. Bred ut smeten i en form, ca 20*30 cm. klädd med bakplåtspapper.
Grädda kakan mitt i ugnen i ca 25 min.
Ta ut kakan och häll på Marshmallowsen. Grädda i ytterligare 5 minuter.

Chokladkrisp:
Smält chokladen och smöret över ett vattenbad. Blanda i Rice krispies och rör om. Bred blandningen jämt över den kalla kakan.
Lät kakan stå övertäckt i kylen några timmar. Det är lättare att skära snygga bitar om den är kulskåpskall.

Lycka till !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar